TV serie De Aanval

aflevering 1

De Heinkel wordt klaargemaakt voor transport in Berlijn. Joke Swaep en haar familie werden vanaf 10 mei vijf dagen lang gegijzeld door Duitse soldaten in de Nationale Levensverzekering-Bank aan de Boompjes in Rotterdam. Ze deelt haar herinneringen aan de meidagen in de eerste aflevering van de serie De Aanval.

In het televisieprogramma staat iedere week een ooggetuige van de meidagen in Rotterdam centraal. Daarnaast wordt de reis van de Heinkel gevolgd, van het depot van het Militärhistorisches Museum der Bundeswehr - Flugplatz Berlin Gatow naar de Onderzeebootloods RDM Rotterdam.

Indrukwekkende verhalen, van mensen die zich in het oog van de storm bevonden, en oogstrelende beelden. De Aanval is vanaf donderdag 16 april iedere week om 17.35 uur (ieder uur herhaald) te zien bij TV Rijnmond. De serie is tot stand gekomen met behulp van het Museum Rotterdam en Stadsarchief Rotterdam.