Portret van Rudolf en Anna Mees (1850)

door Jacob Spoel

090694

Tot in de 19de eeuw droegen jongetjes tot in hun kleutertijd een jurk. Dat was vooral praktisch want het verschonen in een jurk is wel zo makkelijk. Zo op het eerste gezicht zou je dan ook denken dat hier twee meisjes zijn afgebeeld, maar de staande kleuter is Rudolf, het broertje van Anna Mees. De schilder heeft Rudolf toch ook jongensachtig willen afbeelden zoals hij naast zijn bouwsel van blokken poseert. Hij is bijna klaar met het opbouwen van de puzzel die een afbeelding van de kathedraal van Reims laat zien.

Anna in haar schattige witte jurkje helpt hem, zij reikt een blokje aan en heeft dus even geen aandacht voor haar poppenwagentje.
Het schilderij werd in 2013 geschonken door nazaten van Rudolf en Anna en, heel bijzonder, tot de schenking behoorden ook de blokken waarmee de kinderen spelen. Toen het schilderij werd overgedragen is door de familie nog één keer de puzzel gelegd; dat bleek nog geen gemakkelijke klus!

Rudolf moet hier ongeveer 5 jaar oud zijn en Anna 3 jaar. Hun moeder was vlak na de geboorte van Anna overleden. Hun vader Rudolf Mees, bankier bij het vooraanstaande familiebedrijf Mees& Zonen, trouwde in het jaar dat het portret werd geschilderd met Mathilde Vink. Samen kregen zij acht kinderen waarmee Rudolf en Anna er veel halfbroertjes en -zusjes bij kregen.

Liesbeth van der Zeeuw, conservator