Museum Rotterdam

Ontdek

Rinso waspoeder

1946 - 1950

Rinso

Maandag wasdag, dinsdag strijken en verstellen, vrijdag de wekelijkse schoonmaakbeurt. Een vast patroon gaf tot ver in de jaren zestig structuur aan het arbeidsintensieve huishouden. In reclames is dat geploeter nauwelijks zichtbaar. De wasmiddelen zijn er zelfwerkend en de keukens voorzien van hightech huishoudhulpjes.

De grote was stond voor maandag op het programma. Voor dit tijdrovende en vermoeiende werk was veel kennis nodig van textielsoorten, vlekken en wasmiddelen. Op zondag begon de huisvrouw vaak al met het sorteren, inweken en uitkoken van kleding en huishoudgoed. Een dag later ging zij dan met tobbe, wasbord en zeep aan de slag.

In 1935 introduceerde Rinso de ‘2 minuten kookmethode’. Hard boenen of wrijven was niet meer nodig, beloofde de gebruiksaanwijzing. Het overvloedig schuimende sop zou snel in de vezels doordringen, elk vuildeeltje omhullen en niet meer loslaten. Zo werd het vuil vanzelf weggespoeld en zou de huisvrouw uren tijd overhouden voor rust en ontspanning.

Wasmiddelen werden in de loop van de tijd verbeterd en reclames aangepast aan nieuwe media. De inhoud van de reclameboodschap veranderde echter weinig: gemak, resultaat en prijs bleven de favoriete thema’s. Maar als werd gevraagd aan welke reclames de huisvrouw zich het meest ergerde, veroverden wasmiddelen glansrijk de eerste plaats.