Ontdek
9 / RECONSTRUCTIE
Eén van de collectieprojecten van Museum Rotterdam voor 2022-2024 is de fotografie en presentatie van enkele interieurensembles. De afzonderlijke objecten hiervan zijn vaak beschreven en gefotografeerd, maar de samenhang is niet altijd even duidelijk. Dat is jammer, want daarmee blijft de betekenis van de interieurs onderbelicht. Een voorbeeld van zo’n ensemble is het bureau van Pim Fortuyn.
Stagiair Yarno was als student economische en sociale geschiedenis aan de Erasmus Universiteit zeer geïnteresseerd in de omstreden politicus Pim Fortuyn. Hij wilde onderzoeken hoe dit ensemble 21 jaar na de moord op Fortuyn op een aantrekkelijke manier gepresenteerd kan worden.
Als uitgangspunt voor de reconstructie van het ensemble dienden verschillende foto’s. Ze zijn gemaakt na de moord op Fortuyn (6 mei 2002) en vóór de veiling van de ‘collectie Fortuyn’ (27 juni 2009). De eerste opstelling was nog weinig overtuigend: het leek te veel op een stilleven, te weinig op een werkplek.
Om dit verantwoord te verhelpen, zijn foto’s en televisie-interviews bekeken waarop zowel Fortuyn als zijn bureau in beeld zijn. Natuurlijk veranderen de gebruiksvoorwerpen van plaats, zoals dat gaat als je aan het werk bent. Toch lukte het om zo een natuurlijker beeld van het werkbureau neer te zetten in ons depot.
Benieuwd naar hedendaagse reacties en perspectieven op het ensemble, interviewde Yarno vijf personen met verschillende achtergronden, politieke ideeën en leeftijden. Sommigen hadden Fortuyn persoonlijk ontmoet, anderen hadden zijn politieke opmars en moord meegemaakt en een enkeling was te jong om een eigen herinnering te hebben aan Fortuyn. Uit de interviews selecteerde Yarno samen met conservator Mayke Groffen de fragmenten met verschillende visies op het leven en werk van Pim Fortuyn.
Lotte Stekelenburg maakte in ons museumdepot de foto's van het ensemble. De museumachtergrond haalde ze weg en met behulp van AI reconstrueerde ze een passender context voor dit bureau van Pim Fortuyn.