Museum Rotterdam

Ontdek

nieuws Timmerhuis persbericht

MUSEUM ROTTERDAM keert terug in het hart van de stad

Stadsmuseum vestigt zich begin 2016 in het Timmerhuis achter het Stadhuis

Een bijzondere bewoner vestigt zich in het Timmerhuis, de nieuwste architectonische hotspot in het hart van Rotterdam. Museum Rotterdam opent begin 2016 de deuren, midden tussen het stadsrumoer van winkels en horeca.
In dit museum over stad en bewoners ontdekt de bezoeker Rotterdam zoals het was, is en wordt. Een beleving voor stadstoeristen en een feest van herkenning voor de Rotterdammer.

Oud en nieuw komen samen
Achter het stadhuis vertellen straks collectiestukken én bewoners het verhaal van hun stad. In het gebouw komt het hypermoderne glas en staal van de Rotterdamsestarchitect Rem Koolhaas samen met het beton en baksteen van het wederopbouwmonument. Het Timmerhuis is een wolk van glas. Dit zorgt voor een geweldige inkijk en een spectaculaire ruimte, maar ook voor veel licht. Een uitdaging bij het tonen van kwetsbare historische stukken. Museum Rotterdam toont lef met deze vooruitstrevende huisvesting. Typisch Rotterdams, hier doen we zaken net iets anders.

Rotterdammers-en-hun-stad

Drie tentoonstellingen als ode aan de stad en haar bewoners
Drie grote presentaties nemen bezoekers straks mee op een ontdekkingstocht door heden, verleden en toekomst van het veelzijdige Rotterdam.

1.
In Rotterdammers en hun stad maak je kennis met de mensen achter de beroemde skyline. Gewone Rotterdammers staan symbool voor een stad in beweging en zijn letterlijk op een voetstuk gezet. Als bezoeker kun je ook jouw ervaring met de stad delen waardoor je zelf bijdraagt aan het vullen van ‘collectie Rotterdam’.

2.
Zeecontainers vol collectiestukken nemen je in Geschiedenis van de stad mee langs het rijke verleden van Rotterdam; van nederzetting aan de Rotte tot moderne architectuurstad. Een historie die nog steeds doorwerkt in het Rotterdam van nu.

3.
De tijdelijke tentoonstelling De nieuwe stad sluit aan bij het festival Rotterdam viert de stad, dat begin 2016 start. Maquettes en stadsgezichten uit de jaren ´50 en ´60 tonen de dromen en daden van stedenbouwers en architecten. Collectiestukken uit de wederopbouw rijzen op in een elf meter hoog monument voor de stad. In het aangrenzende citylab denk je mee over de toekomst van Rotterdam.

Ontdek en ontmoet
Het nieuwe Museum Rotterdam is het perfecte startpunt van de stad. Bezoekers maken kennis met Rotterdam of leren hun stad nóg beter kennen. Hier vindt de bezoeker bovendien tips van insiders en kunnen zij hun eigen hotspots delen. Het café in het Timmerhuis serveert Rotterdamse kost en kinderen kunnen los op een oer-Rotterdamse speelplek.
Kortom, Rotterdam begint hier!