Ontdek
PERSBERICHT: Een strijd tussen goed en kwaad op de gevel van Politiebureau Marconiplein
Museum Rotterdam verwerft het ontwerp voor een kunstwerk door Ian Pieters uit 1958 (beschilderd gips, hg 71 x br 50 x dp 2 cm)
Museum Rotterdam heeft de verzameling kunst voor wederopbouwarchitectuur weten uit te breiden. De nieuwste aanwinst is een gipsen plaquette met een mythische voorstelling: de held Heracles bindt de strijd aan met het kwaad in de vorm van de centaur Nessos. Ian Pieters maakte het als ontwerp voor zijn reliëf boven de hoofdingang van Politiebureau Marconiplein. Pieters was een van de twee Rotterdamse kunstenaars die de gevel van dit splinternieuwe gebouw in 1958 mocht verfraaien.
Politiebureau Marconiplein
In 1958 werd aan het Marconiplein in Rotterdam-West het eerste nieuwgebouwde politiebureau na de oorlog geopend. Gemeentearchitect Leo Voskuyl ontwierp een L-vormig gebouw met een licht gebogen voorgevel van maar liefst 57 meter breed. Ver boven de hoofdingang steekt een balkon uit dat gedragen wordt door twee hoge zuilen; het heeft het effect van een baldakijn. Hieronder bevindt zich het 3 meter hoge en 2 meter brede kunstwerk van Pieters.
Strijd tussen goed en kwaad
Pieters beeldt de strijd tussen goed en kwaad uit als het gevecht van de legendarische held Herakles met de centaur Nessos. Een centaur is in de Griekse mythologie een wezen dat half mens en half paard is. Deze centauren waren in de verhalen vaak gewelddadig en drankzuchtig. Herakles en Nessos raakten in gevecht toen de centaur zijn vrouw Deianeira probeerde te ontvoeren. Uiteindelijk wint het goede: een passend thema voor een politiebureau. Voor de uitbeelding koos hij een stijl die doet denken aan de decoratie van oud-Grieks aardewerk en combineerde dat met de expressie van de ‘Guernica’ van Picasso.
Wederopbouwkunst (1945-1970)
In de wederopbouw van Rotterdam kreeg de toepassing van kunst een grote rol toebedeeld. Architecten en kunstenaars werkten hiervoor nauw samen. De nieuwe gebouwen werden verfraaid met wandschilderingen, gevelsculpturen, glas-in-betonramen, mozaïeken en reliëfs. Verbouwingen, verwaarlozing en sloop bedreigen deze nauw verweven kunst en architectuur van de wederopbouw. Inmiddels groeit het besef dat dit typische Rotterdamse straatbeeld meer erkenning en bescherming verdient. Het ontwerp van Pieters is dan ook een prachtige aanvulling op de groeiende collectie wederopbouwkunst van het museum.
De kunstenaar
Ian Pieters (Rotterdam 1925 - Rhoon 2020) studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Aanvankelijk maakte hij bronzen sculpturen, maar later legde hij zich toe op omgevingskunst waarin hij ook met andere materialen werkte. In Rotterdam zijn nog vier kunstwerken van hem uitgevoerd (zie https://www.bkor.nl/kunstenaar/ian-pieters/ ). Pieters ontwierp ook gedenkpenningen. Museum Rotterdam heeft een penning ter gelegenheid van de plaatsing van het beeld ‘De verwoeste stad’ van Ossip Zadkine in 1953 en een van de manifestatie E55. Pieters werd in 1981 onderscheiden met de Hendrik Chabot prijs.
Museum Rotterdam
Museum Rotterdam heeft momenteel één locatie die open is voor publiek en onderwijs: Museum Rotterdam '40-'45 NU aan de Coolhaven. Hier staat alles in het teken van de Tweede Wereldoorlog en het bombardement van mei 1940. Tegelijkertijd werkt het museum aan zichtbaarheid in de stad door onder meer de uitleen van stukken uit de collectie, educatieve programma’s, lezingen, stadswandelingen en presentaties.
Museum Rotterdam werkt op dit moment hard aan de ontwikkeling van een nieuw stadsmuseum. Een plek waar het Rotterdamse erfgoed wordt bewaard, wordt gedeeld en tot leven wordt gebracht en die mensen inspireert en verbindt. Samen met de gemeente Rotterdam wordt er gezocht naar een permanente locatie om het nieuwe museum te vestigen.
Noot voor de redactie (niet voor publicatie)
Neem voor interviewverzoeken, beeldaanvragen of meer informatie over Museum Rotterdam contact op met Kirsten van Wijk, Communicatie adviseur/ pers [email protected] of 06 234 82 963