Tuinmeester Gerrit en het plantenloket

blog door Nicole van Dijk

Img 1096

Samen met Leonie, de dochter van Tuinmeester Gerrit,  fiets ik op weg naar het Plantenloket langs een braakliggend terreintje midden in de Landbouwbuurt. Het ligt vol plastic, papier en lege flessen. ”Dat was nog veel erger toen we hier net begonnen” zegt Leonie. ”Het komt niet alleen door bewoners hoor, maar ook door mensen die hier hun auto gratis kunnen parkeren en verderop in Zuidplein gaan winkelen. Zij wonen hier niet, hebben geen band met de wijk en gooien hun rotzooi gewoon op straat.”

Leonie loodst me verder door de straten naar het Landbouwloket waar Gerrit kantoor houdt. Dit ‘kantoor’ is een woonhuis met een tuin en heel veel planten. Binnen legt Gerrit het idee achter het Plantenloket uit. Mensen in de buurt krijgen hier informatie en advies over het verzorgen van kamer- en tuinplanten. Door de tegels in hun tuin te vervangen door planten dragen ze bij aan een duurzamere stad. Daarnaast hoopt Gerrit dat de mensen in de buurt zo ook betrokken raken bij een verdere herinrichting naar een groenere wijk.

Voor Gerrit is het duidelijk: ”Als mensen beter met hun omgeving kunnen omgaan, dan kunnen zij ook beter met elkaar omgaan. ” De stad ombuigen naar een duurzame kringloop is zijn voornaamste drijfveer. ”We hebben maar een aarde en die moeten we redden.”

Leonie komt de kamer binnen met kopjes thee en het interview kan beginnen. Gerrit is vereerd; zoveel interesse voor zijn levensverhaal! Het helpt in zijn strijd voor een duurzamere stad en dat vindt hij belangrijk. ”Ja,” mijmert hij ”ik weet veel van planten en heb ook veel gelezen over ecosystemen. Ondertussen weet ik ook heel veel over mensen en hoe ik ze kan bewegen mee te doen. Voordoen en meedoen is hierbij het belangrijkste. Zichtbaar midden in de wijk, vlakbij en samen met de mensen die het straks moeten overnemen. ”

Na het interview lopen we naar buiten voor een aantal foto’s. Hij bukt en raapt een aantal pastinaken op. ”Hier, neem maar mee, kun je lekkere soep van maken”. Hij had gelijk, heerlijk gegeten die avond.

Nicole van Dijk, curator
Programmaleider hedendaags erfgoed en participatie