Museum Rotterdam

Ontdek

Oproep:
wie heeft een Fanny Hat?

Museum op zoek naar dé hoed voor jonge meisjes

webfh

Het Roterdamse Grabo is in de jaren vijftig de grootste hoedenfabriek van Nederland. Op het hoogtepunt maakt Grabo zo’n 500 verschillende modellen en duizenden hoeden per week.

Het bekendste product van Grabo is de Fanny Hat, genoemd naar de populaire Olympisch kampioene Fanny Blankers-Koen. Zij speelt de hoofdrol in een groots opgezette reclamecampagne gericht op jonge vrouwen. De eerste Fanny Hat wordt in juni 1949 gelanceerd.

De Fanny Hat moet jonge meisjes weer aan de hoed krijgen. Een uitgebreide reclamecampagne in ondere bioscopen moet de vlotte hoeden aan de vrouw brengen.

webfhkwart1

in 1952 schrijft een vakblad:

“Wie aan Rotterdam denkt, denkt natuurlijk aan de Fanny Hat. Zoals Den Haag vroeger de stad was waar de Haagse Post vandaan kwam en Amsterdam de stad waar de Bols vandaan kwam, zo is voor ons Rotterdam de stad geworden waar de Fanny Hats vandaan komen.”

Het aanvankelijke succes van de Fanny Hat weet het tij niet te keren. Het dragen van hoeden raakt uit de mode en met het verdwijnen van de hoed uit het straatbeeld in de jaren zestig, gaat de omzet van Grabo achteruit. Van modieuze hoeden gaat de hoofdmoot van de productie over naar uniformhoeden en kerkhoedjes.

Museum Rotterdam heeft een uitgebreide verzameling hoeden, en ook een grote collectie van de hoedenfabriek Grabo. Fanny Hats hebben we jammer genoeg NIET in onze collectie. Heel graag zouden we verschillende Fanny Hats op onze tentoonstelling Echte Rotterdammers – Wat maken we nou? laten zien.

Heeft u nog zo'n Fanny Hat in de kast, te herkennen aan het merkje? Neem dan contact op met info@MuseumRotterdam.nl onder vermelding van 'Fanny Hat'.

webmerkfh
webfhkwart