Museum Rotterdam - 40'-45'-NU

Museum Rotterdam ‘40 - ‘45 NU

In onze locatie aan de Coolhaven beleef je wat het betekent wanneer jouw stad gebombardeerd wordt. Hoe ziet je leven eruit als je daarna vervolgd en onderdrukt wordt?

Experience
Een belangrijk onderdeel van het bezoek is de indringende Experience. Je neemt plaats aan een acht meter lange touchscreen-tafel. En voor je het weet is het 14 mei 1940. Bommen vallen, de stad brandt, mensen schreeuwen, gebouwen storten in en huizen zijn vernietigd. En dan is er ineens niets meer. Een troosteloze kale vlakte. Toch is dit niet het einde van de stad. De Rotterdammers pakken samen de draad weer op en de wederopbouw is een feit. In deze korte film beleef je de oorlog van dichtbij en je ziet waardoor de stad Rotterdam zo anders is geworden dan de meeste steden in Nederland.

Br Museum 4045 Experience 21

Collectie en verhalen
In een 28 meter lange vitrinegalerij staan bijna alle objecten uit onze verzameling opgesteld. Er zijn wapens te zien en uniformen, maar ook alledaagse voorwerpen waarvan je niet een twee drie begrijpt waarom. Achter die soms doodgewone dingen steken vaak bijzondere verhalen. Zoals de porseleinen klompjes van mevrouw Smit, gekregen op de kermis van haar eerste vriendje. Of de trein van blik en hout voor Gerhard, gemaakt door zijn vader toen ze waren ondergedoken. Voorwerpen en verhalen. Samen onderdeel van onze geschiedenis. Een geschiedenis die alleen bewaard blijft als we de verhalen blijven vertellen.

Br Museum 4045 Bouwplaats 41
Bron: Lennart Ruinen

Educatie
Tot nu toe is de herdenking van de Tweede Wereldoorlog vooral iets van de Nederlanders die het echt hebben meegemaakt. Nu deze generatie langzaam wegvalt, wordt de behoefte aan educatie over de Tweede Wereldoorlog groter. Het bereiken van jongeren is dan ook een van onze voornaamste doelen. We doen dit met prikkelende programma´s en maken gebruik van moderne middelen als touch-screens en iPads.

In De Bouwplaats leren bezoekers hoe je kunt meebouwen aan een fijne stad. Ze werken daar niet met steen en cement maar met sociale gereedschappen.

In het programma Verhalen Vertellen gaan deelnemers aan de slag met de voorwerpen en verhalen uit onze collectie. De opdracht is in een korte videoclip een van die voorwerpen met verhaal voor het voetlicht te brengen.

In Onder Spanning worden jongeren aan het denken gezet over het maken van keuzes. In een sferische en dynamische ruimte met geprojecteerde animaties, video mapping en prikkelende stellingen, vormen leerlingen hun mening en verdedigen ze hun standpunt over belangrijke maatschappelijke thema’s.

De activiteiten van Museum Rotterdam ´40 -´45 NU worden mede mogelijk gemaakt door het vfonds met middelen uit de Nationale Postcode Loterij en de BankGiro Loterij. Uw deelname aan deze loterij wordt daarom van harte aanbevolen.

Permanente tentoonstelling

Locatie Coolhaven

Museum Rotterdam '40 - '45 NU, Coolhaven 375, Rotterdam

Entree volwassenen: € 10,- p.p.
Entree kinderen t/m 17 jaar: gratis
2024: Eerste woensdag van de maand gratis toegang
LET OP: je kan alleen betalen met pin.

Toon kortingen

Onze openingstijden:

di t/m zo: van 11 tot 17 uur

Op maandag (alleen op afspraak) geopend voor scholen

Let op:
- doordeweeks bezoeken ook schoolgroepen ons museum. Vooral in de maanden april en mei is het daarom druk in het museum. Het kan zijn dat je even moet wachten om de experience te bekijken. Wil je weten wat een rustig moment is? Neem dan even contact op via 010-2176773.

Openingstijden voor vakanties en feestdagen

Kaart

Loading map...